Gynækologiske guidelinemøder

De gynækologiske guidelinemøder, kaldet Hindsgavl-møderne, har til formål at etablere landsdækkende guidelines for håndteringen af udvalgte og afgrænsede gynækologiske kliniske problemstillinger.

 Guidelines baseres på evidens fra foreliggende litteratur samt diskussionen på Hindsgavl-møderne. Arbejdsformen er mindre arbejdsgrupper, der fremlægger forslag til diskussion ved guidelinemødet i september. Guidelines lægges herefter på DSOG’s hjemmeside til kommentar i yderligere 1 måned, hvorefter vejledningen godkendes som endelig af styregruppen. Programmet for det følgende års guidelinemøe fastlægges af mødedeltagerne og styregruppen. Arbejdet med guidelines er åbent for alle medlemmer af DSOG.

Vejledning til udformning af guidelines er udarbejdet af redaktionsgruppen efter inspiration fra bl.a. RCOGs retninglinjer og vejledninger fra Sekretariatet for Referenceprogrammer.

Gynækologisk Guidelinemøde 2025. 19. - 20. september

Vi inviterer hermed til vores årlige gynækologiske guidelinemøde d. 19.-20. september 2025, som tradition tro, bliver afholdt på smukke Hindsgavl Slot. 

Vi vil blive opdateret på den seneste viden indenfor gynækologiske guidelines og drøfte diverse aspekter omkring disse, møde andre gynækolog- glade kollegaer, spise god mad og danse til den lyse morgen.Vi glæder os til at se jer!

For de hurtige er der early-bird pris ved tilmelding før d. 29. august kl 23. I år er billettprisen differentieret i forhold til overnatning i delt dobbeltværelse eller enkeltværelse. Ved tilmeldning skal det også angives om der ønskes ”to go” sandwich eller ej, dette for at reducere madspild.

Tilmelding foregår via Safeticket (link)

Husk at angive hvem du ønsker at dele værelse med. 

Link til program følger.

Early bird (tilmelding før 29/8-2025, kl 23)

Deltagelse MED overnatning i delt dobbeltværelse - inkl. festmiddag: 2100 kr. + gebyr
Deltagelse MED overnatning i enkeltværelse - inkl. festmiddag: 2600 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning - inkl. festmiddag: 1300 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning ekskl. festmiddag: 1000 kr. + gebyr

Sen tilmelding (tilmelding efter 29/8-2025, kl 23)

Deltagelse MED overnatning i delt dobbeltværelse - inkl. festmiddag: 2600 kr. + gebyr
Deltagelse MED overnatning i enkeltværelse - inkl. festmiddag: 3100 kr + gebyr.
Deltagelse UDEN overnatning - inkl. festmiddag: 1600 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning ekskl. festmiddag: 1300 kr. + gebyr

Vejledning til præsentation af guidelines på Hindsgavl

Program for gynækologisk guidelinemøde 2025 

Fredag den 19. september

Kl. 9.00 – 9.30                    Ankomst og morgenkaffe 

Kl. 9.30 – 9.40                    Velkomst Formand for Hindsgavl styregruppe Märta Fink Topsøe 

Kl. 9.40 – 9.50                    Mentimeter Ved organisationskomite     

Kl. 9.50 – 10.50                Abortus habitualis Revision, Astrid Marie Kolte og Henriette Svarre Nielsen                                      

Kl. 10.50 – 11.10                Kaffepause 

Kl. 11.10 – 12.10                Gestagenspiral som antikonception Revision, tovholder Mette Calundann Noer 

Kl. 12.10 – 13.10                Frokost 

Kl. 13.10 – 13.20                 Valg af nyt styregruppemedlem

Kl. 13.20 – 14.20                Genital prolaps Revision, tovholder Christiane M. B. Folke Gam og Pinar Bor

Kl. 14.20 – 15.00                Kaffe / indtjekning 

Kl. 15.00 – 15.30                Lynch syndrom og gynækologisk cancer: retningslinjer og indberetning Molekylærbiolog Maria Rasmussen og Zohreh Ketabi

 Kl. 15.30 – 16.30                Gynækologisk infektioner Revision, tovholder Kilian Vomstein og Tine Wrønding

Kl. 16.30 – 17.00                Erfaringer med publicering af guidelines Tanja Schlaikjær Hartwig og Cecilia Lindnér                

Kl. 17.00 – 18.00                Social aktivitet 

Kl. 18.30 – 19.00                Drinks og foto ved trappen

Kl. 19.00                              Middag

Lørdag den 7. september 

Kl.  8.00                               Morgenmad 

Kl.  8.45 – 9.00                    Check ud 

Kl. 9.00 – 10.00                  Menopausal hormonterapi Revision, tovholder Anette Tønnes Pedersen

Kl. 10.00 – 10.30                DoIT Christina Vinter og Ellen Løkkegaard

Kl. 10.30 – 10.45                Kaffepause 

Kl. 10.45 – 11.45                Kirurgisk resektion / ablation af endometriet. Revision, tovholder Kristine Juul Hare og Jens Christian Tofteby Knudsen

Kl. 11.45 – 12.10                Nyt fra kodeudvalget , Annemette Jørgensen, Mads Nielsen-Breining, Mette Mandrup  

Kl. 12.10 – 12.20                Kaffepause 

Kl. 12.20 – 12.50                Afventer endelig afklaring af oplæg

Kl. 12.50 – 13.00                Præsentation af nye guidelines   
                                           Märta Fink Topsøe og nye tovholdere  

Kl.13.00                               Tak for denne gang & frokost to go 

Styregruppen

Formand: Märta Fink Topsøe, Herlev Hospital, maerta.krestine.fink.topsoee@regionh.dk
Næstformand: Lea Laursen Andersen, Holbæk Hospital, lland@regionsjaelland.dk

Medlemmer:
Christina Damsted Petersen, kasser, repræsentant for DFKO
Astrid Bakke Orvik
Sophie Ovesen
Ervin Kallfa

Datoer for fremtidige møder:
19-20. september 2025
18-19 september 2026