Gynækologiske guidelinemøder
De gynækologiske guidelinemøder, kaldet Hindsgavl-møderne, har til formål at etablere landsdækkende guidelines for håndteringen af udvalgte og afgrænsede gynækologiske kliniske problemstillinger.
Guidelines baseres på evidens fra foreliggende litteratur samt diskussionen på Hindsgavl-møderne. Arbejdsformen er mindre arbejdsgrupper, der fremlægger forslag til diskussion ved guidelinemødet i september. Guidelines lægges herefter på DSOG’s hjemmeside til kommentar i yderligere 1 måned, hvorefter vejledningen godkendes som endelig af styregruppen. Programmet for det følgende års guidelinemøe fastlægges af mødedeltagerne og styregruppen. Arbejdet med guidelines er åbent for alle medlemmer af DSOG.
Vejledning til udformning af guidelines er udarbejdet af redaktionsgruppen efter inspiration fra bl.a. RCOGs retninglinjer og vejledninger fra Sekretariatet for Referenceprogrammer.
Gynækologisk Guidelinemøde 2025. 19. - 20. september
Vi inviterer hermed til vores årlige gynækologiske guidelinemøde d. 19.-20. september 2025, som tradition tro, bliver afholdt på smukke Hindsgavl Slot.
Vi vil blive opdateret på den seneste viden indenfor gynækologiske guidelines og drøfte diverse aspekter omkring disse, møde andre gynækolog- glade kollegaer, spise god mad og danse til den lyse morgen.Vi glæder os til at se jer!
For de hurtige er der early-bird pris ved tilmelding før d. 29. august kl 23. I år er billettprisen differentieret i forhold til overnatning i delt dobbeltværelse eller enkeltværelse. Ved tilmeldning skal det også angives om der ønskes ”to go” sandwich eller ej, dette for at reducere madspild.
Tilmelding foregår via Safeticket (link)
Husk at angive hvem du ønsker at dele værelse med.
Link til program følger.
Early bird (tilmelding før 29/8-2025, kl 23)
Deltagelse MED overnatning i delt dobbeltværelse - inkl. festmiddag: 2100 kr. + gebyr
Deltagelse MED overnatning i enkeltværelse - inkl. festmiddag: 2600 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning - inkl. festmiddag: 1300 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning ekskl. festmiddag: 1000 kr. + gebyr
Sen tilmelding (tilmelding efter 29/8-2025, kl 23)
Deltagelse MED overnatning i delt dobbeltværelse - inkl. festmiddag: 2600 kr. + gebyr
Deltagelse MED overnatning i enkeltværelse - inkl. festmiddag: 3100 kr + gebyr.
Deltagelse UDEN overnatning - inkl. festmiddag: 1600 kr. + gebyr
Deltagelse UDEN overnatning ekskl. festmiddag: 1300 kr. + gebyr
Vejledning til præsentation af guidelines på Hindsgavl
Program for gynækologisk guidelinemøde 2025
Fredag den 19. september
Kl. 9.00 – 9.30 Ankomst og morgenkaffe
Kl. 9.30 – 9.40 Velkomst Formand for Hindsgavl styregruppe Märta Fink Topsøe
Kl. 9.40 – 9.50 Mentimeter Ved organisationskomite
Kl. 9.50 – 10.50 Abortus habitualis Revision, Astrid Marie Kolte og Henriette Svarre Nielsen
Kl. 10.50 – 11.10 Kaffepause
Kl. 11.10 – 12.10 Gestagenspiral som antikonception Revision, tovholder Mette Calundann Noer
Kl. 12.10 – 13.10 Frokost
Kl. 13.10 – 13.20 Valg af nyt styregruppemedlem
Kl. 13.20 – 14.20 Genital prolaps Revision, tovholder Christiane M. B. Folke Gam og Pinar Bor
Kl. 14.20 – 15.00 Kaffe / indtjekning
Kl. 15.00 – 15.30 Lynch syndrom og gynækologisk cancer: retningslinjer og indberetning Molekylærbiolog Maria Rasmussen og Zohreh Ketabi
Kl. 15.30 – 16.30 Gynækologisk infektioner Revision, tovholder Kilian Vomstein og Tine Wrønding
Kl. 16.30 – 17.00 Erfaringer med publicering af guidelines Tanja Schlaikjær Hartwig og Cecilia Lindnér
Kl. 17.00 – 18.00 Social aktivitet
Kl. 18.30 – 19.00 Drinks og foto ved trappen
Kl. 19.00 Middag
Lørdag den 7. september
Kl. 8.00 Morgenmad
Kl. 8.45 – 9.00 Check ud
Kl. 9.00 – 10.00 Menopausal hormonterapi Revision, tovholder Anette Tønnes Pedersen
Kl. 10.00 – 10.30 DoIT Christina Vinter og Ellen Løkkegaard
Kl. 10.30 – 10.45 Kaffepause
Kl. 10.45 – 11.45 Kirurgisk resektion / ablation af endometriet. Revision, tovholder Kristine Juul Hare og Jens Christian Tofteby Knudsen
Kl. 11.45 – 12.10 Nyt fra kodeudvalget , Annemette Jørgensen, Mads Nielsen-Breining, Mette Mandrup
Kl. 12.10 – 12.20 Kaffepause
Kl. 12.20 – 12.50 Afventer endelig afklaring af oplæg
Kl. 12.50 – 13.00 Præsentation af nye guidelines
Märta Fink Topsøe og nye tovholdere
Kl.13.00 Tak for denne gang & frokost to go
Styregruppen
Formand: Märta Fink Topsøe, Herlev Hospital, maerta.krestine.fink.topsoee@regionh.dk
Næstformand: Lea Laursen Andersen, Holbæk Hospital, lland@regionsjaelland.dk
Medlemmer:
Christina Damsted Petersen, kasser, repræsentant for DFKO
Astrid Bakke Orvik
Sophie Ovesen
Ervin Kallfa
Datoer for fremtidige møder:
19-20. september 2025
18-19 september 2026